torstai 29. kesäkuuta 2017

Kuka keksi pikaratikan?


- Jos ruoka valmistuu nopeesti, se on pikaruoka. Jos ratikka valmistuu nopeesti, se on pikaratikka? Kuka keksi pikaratikan? Onko Light Rail kevytlimu? Keneltä näitä voi kysyy?
- Kysy vaikka minulta.
- Huh, melkein pelästyin. Kuka oot?
- Ei hätää. Olen Lauri Räty, joukkoliikennesuunnittelija HSL:stä ja tykkään avaruusolennoista. Pikaratikasta tykkään myös.
- Ihan tosi? Huippuu! Tiedätkö, kävin Transtechin ratikkatehtaalla. Ne sano, että eka pikaratikka tulee ulos hallista kahden vuoden päästä. Ei oo kovin pikanen?
- Tehtävää on paljon, vaikka liikennöinti alkaa vasta ensi vuosikymmenellä. Mutta monia asioita on kyllä suunniteltu jo pitkälle. Kiinnostaisiko sinua nähdä, miltä tuleva pikaratikka näyttää?
- Vielä kysyt!

- Siinä on kummassakin päässä ohjaamo ja ovet molemmin    puolin vaunua. Ensimmäinen pikaratikka tulee kulkemaan Espoon Keilaniemen ja Helsingin Itäkeskuksen välillä. Se korvaa bussilinjan 550, joka on koko HSL-alueen suosituin bussiretti. Kiinnostaisiko sinua nähdä myös, miltä pikaratikka näyttää sisältä?
- Vielä kys...


- Juku. Hieno! Sanoit että on suunniteltu. Miten pikaratikkaa suunnitellaan?
- Yhdessä matkustajien kanssa. Tämän pikaraitiotie 550:n suunnittelun eri vaiheissa on ollut mukana toista sataa asiakasta.
- Iso sakki! Hei, kävin maketilla. Se on semmonen pikaratikan puinen mallikappale. Ai sä tiedät. No, mut näin siellä asiakkaita!
- Maketilla on testattu pikaratikan esteettömyyttä kahteen kertaan asiakkaiden kanssa. Tässä hankkeessa kärkikäyttäjinä ovat lapsiperheet ja hitaasti liikkuvat asiakkaat. Hienoa, että näit maketin!
- Höh. Mä ajoin sillä! Kuule, Lauri.
- No?


- Mitä kaikkee pitää suunnitella?
- Jaa-a. Ainakin aloitettiin tärkeimmästä.
- Tän mä tiedän. Saunasta.
- Täh?
- Tajuttiin ratikkatehtaalla, että Helsingistä puuttuu saunaratikka!
- Tota noin. Sauna ei tainnut olla meidän agendalla. Hei, älä sure, ainahan suunnitelmia voi päivittää. Mutta asiakkaat halusivat pikaratikalta ennen kaikkea täsmällisyyttä, sujuvuutta, nopeutta ja helppoutta. Sellaista vaivattomuutta, että matkustaminen sujuu ilman ponnisteluja. Eli suunnittelu aloitettiin asiakaskokemuksen määrittelystä. Meitä auttoi siinä Hellon.
- Tosi hyvä! Mä matkustin kehnolla kapselilla tänne. Ei tiennyt, kuinka kauan matka kestää. Tai ees mille planeetalle päätyy. Ei ollu määritelty asiakaskokemusta!
- Tosi ikävä kuulla! Mutta onneksi päädyit tänne.
- Se oli mahtista! Saan nähdä pikaratikankin! Kuka noi ratikankuvat suunnitteli?
- Väriehdotus tuli graafiselta suunnittelukumppanilta Kokoro & Moilta. Ja palvelumuotoiluun osallistuivat liikenteen tilaaja HSL, vaunut hankkiva HKL sekä muotoilutoimisto Idis Design.
- Saa suunnitella kamujen kanssa! Siitä tykkään.
- Niin minäkin. Ja uskotko: kamuja riittää näin isossa projektissa.
- Juu! Tota, mitä muita kamuja?
- Isoimpia ovat tietty kaupungit. Helsinki ja Espoo vastaavat kaavoituksesta, liikennejärjestelyjen suunnittelusta ja siitä, että on tilaa raiteille.


- Toteutukselle perustetaan sitten oma projektiorganisaatio. Sillä vasta suunnittelemista riittääkin. Rakentamisen miettiminen alkaa niin konkreettisista asioista kuin vesijohtojen sijainneista.
- Ne alottaa johtotehtävistä!
- ...päätyen pylväiden ja pysäkkien suunnitteluun. Täytyy myös synnyttää uutta osaamista. Pikaraitioteiden rakentamiseen liittyvää koulutusohjelmaa laaditaan parhaillaan. Katsos Välkky, vaikka tällä planeetalla on ollut pikaraitioteitä 1980-luvulta asti, Suomessa tämä on ensimmäinen.
- Kuka keksi pikaratikan? Kuka sai aikaan sen?
- Kuka... Tuota kysymystä et kyllä keksinyt itse.
- Melkein, palvelumuotoilin vaan vähän.
  


          Tähtien tomuna se leijailee...
 
Laurille iso kiitos eli mersii!
(Keksijä jäi selvittämättä, mutta pikaratikka on Ranskasta kotosin. Sano Lauri.)
 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti