perjantai 9. kesäkuuta 2017

Kiskokaluston helminauhaa

- Aurinkoista huomenta, hyvät Päästöttömän Päivän kuulijat! Tervetuloa tänään kanssamme Otanmäkeen, tähän Kajaanin kunniakkaaseen taajamaan,  jonka nimi viipyilee kaikkien kiskoliikenteen tosiystävien huulilla. Rautaruukkihan aloitti täällä tavaravaunujen valmistuksen jo vuonna 1985, ja armon vuonna 1991 Transtechiin liitettiin Valmetin Tampereen kiskokalustustehdas, jolla oli erittäin vahvat perinteet...
- Ota jo se kuva! Haluun nähä pikaratikan! Siinä on tulevaisuus.
-...ratikoiden, lähiliikennejunien ja dieselveturien valmistajana.  Mutta terästeollisuudelle raskaan vuoden 1999 kesällä Rautaruukki myi Transtech-liiketoiminnan Pantenes Talgon omistamalle Talgo Oy:lle. Näinä globalisaation kulta-aikoina osake-enemmistö on löytänyt omistajansa milloin Espanjasta, milloin Suomesta, päätyen aina tsekkiläisen Škoda Transportationin rakenneteräksiseen syleilyyn.
- Jestas ja joo. Miks mä lähdin ton toimittajan matkaan? Meen sisään. Tavaran vastaanotto. Mulla ei oo tavaraa. Mut tästä kai tuodaan  raudanpalasia sisään. Ja sit niistä rakennetaan ratikoita. Jukra, halli on mahti-iso! Olikohan tää näin iso jo silloin... öö, tertiäärikaudella? Tuolla huristelee joku keltanen menopeli. Hei, pääsiskö kyytiin...?  Se mitään kuule. Pallukat korvilla. No, etin ite Artic-vaunun. Täältä pitäis löytyy ihan oikee. Käytiin kokeilemassa puista mallii pajalla Oulussa. Mut sillä ei voinu ajaa ees pajan ovesta ulos.
 - Ei kyl varmaan tälläkään. Tuulis kohisemalla seinistä läpi. Mulle kerrottiin, et täällä tehdyt ratikat kestää hyvin pohjosta säätä. Onkohan totta? Lumi ja jää ei kuulemma pakkaudu alle. Tai kosteus kerry rakenteisiin. Nää taitaa olla ne rakenteet. Sit puhuttiin kans vapaasti kääntyvistä teleistä. Ne vaimentaa ja pehmentää. Mun kapselissa ei ollu semmosii. Tärähti kovasti, kun osuin maahan. Ei ollu kajaanilainen kapseli se. Mietityttää... Voikohan Artecilla ajaa linnunradalla? Onko passeli raideleveys?
- Välkky, Transtechille innovatiivisuus ja asiakkaan tarpeet on kunnia-asioita! Ja sinun kanssasi lähtisin heti ajamaan vaikka linnunradalle. Olet söpö!
- Tota. Kiitos! Kuka oot?
- Alexandra Zischow. Voinko olla sun oppaana täällä?
- Joo! Minne täällä voi päästä?
- Vaikka ratikan katolle. Haluaisitko?
- Arvaa! Huippuu! Sieltä mua ei löydä Päästötön Päiväkään.
- Kuka?
- Noo. Yks alkuräjähdykseen juuttunu toimittaja.


- Hurja! Vaunun katolla tämmöstä! Ei uskois, kun ratikalla matkustaa! Tää on varmaan joku sähköhässäkkä?
- Just se. Voi Välkky. Tämä hässäkkä jakaa virran kaikkiin ratikan sähkölaitteisiin.
- Oho. Niitä sähkölaitteita täytyy olla paljon. Onks ratikassa sauna?
- Hih. Ei sentään. Mutta hei, ideahan on loistava! Saunaratikka Helsinkiin!
- Joo! Kuule, tämmöstä ei ihan joka avaruusolento pääse näkemään.
- Eikä ihan jokainen pääse näkemään avaruusolentoa. Tiedätkö, tuolla alhaalla on vielä meidän toimitusjohtaja Lasse Orre, joka haluaisi tervehtiä sinua.
- Huippu juttu! Mennään! Haluiskohan sekin halata?
Se halus! Oltiin molemmat ilosii siitä, et Helsinkiin tulee lisää uusii ratikoita. Articeja tuodaan Kajaanista koko ajan lisää. Myöhemmin tulee pikaratikoitakin. Ne vasta jänskiä on! Niihin tulee ohjaamo molempiin päihin. Ja ovet molemmille puolille. Prototyyppivaunu tulee käyttöön kesällä 2019. Liikenteessä tapahtuu koko ajan monenlaista huisii!
Tää Artic tulee Helsinkiin kohtapuolin. Mä pääsen sen kyydissä kotiin. Jouni Moilanen lupas pidätellä Päästötöntä Päivää. Kun vaan Alexandra veis mut äkkiä vaikka neuvottelupömpeliin. Takavasemmalla hälyttävä mekkala!

- ... Näin tämä Elias Lönnrotin ja Eino Leinon uljas Kajaani tuottaa maailmalle sen kiskokaluston helminauhan! Sen joukkoliikenteen notkean nuolen! Sen...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti